COMPARTEIX

La identitat sexual, l'autoestima, l'opressió social o les estructures de poder són algunes de les dianes que el Festival RBLS travessa en la seva sisena edició. La proposta, que naixia l'any 2017 per a connectar amb les inquietuds d'una generació de joves i involucrar-los en els processos de creació escènica, ara creix en abast i dimensió. Es consolida la seva programació a Barcelona i, per primera vegada, l'oferta artística s'amplia en ciutats com Granollers, Sabadell, St. Joan Despí, Sta. Coloma de Gramenet i Viladecans, del 28 d'octubre al 20 de novembre. La sisena edició del RBLS aposta per un programa transgressor, punyent i compromès on totes les seves joves veus fan enaltiment del seu altaveu.

 

Part dels adolescents implicats en les primeres edicions ara formen part de l'equip del festival, enriquint la seva perspectiva i propostes, fent evident el creixement de RBLS. És el cas de la Jana Serra, qui va participar en els tallers de la primera edició en 2017 i ara, des de l'escenari de la Nau Ivanow, presenta la programació d'enguany explicant-nos la seva història i els nous rumbs que està adoptant el festival, junt amb la directora artística Carme Tierz.

 

 

 

Ambdues, amb una evident passió i orgull per la feina feta, han desgranat les joies que s'amaguen rere els títols del programa. El festival dona el seu tret de sortida amb el ja consolidat èxit de Lali Álvarez i Oriol Plà, "Ragazzo", al Tantarantana. Espectacle que orbita al voltant de la figura del jove activista Carlo Giuliani, abatut durant les manifestacions de 2001 contra la cimera del G8 a Gènova, amb el qual porten rodant deu anys: "Ens hem plantejat deixar-lo de fer, però no podem". Oriol Plà avança que poder aquesta experiència ja estigui arribant al seu final, sent el RBLS l'última parada del viatge. Si no l'heu vist encara, aprofiteu l'oportunitat!

Un dels altres plats fort del festival és "CR#SH Tothom pot caure", un espai escènic on parlar sense tabús de la salut mental en adolescents, en un cant a l'autoestima i a les cures. "El nostre objectiu principal és fer-ho des de l'honestedat, la proximitat i el compromís", explica Miquel Mas Fiol, director de l'espectacle.

Així com el projecte de les Hermanas Picohueso, qui recuperaran a la Nau Ivanow l'espectacle documental "Excalibur i altres històries d'animals morts", que qüestiona les estructures de poder en forma de denúncia. Farmacèutiques, massmedia, sobreestimulació i pandèmies, en un espectacle creat abans de 2020.

 

En aquesta edició el festival compta de més a més amb la col·laboració del TNC i El Poliorama amb +RBLS, una programació paral·lela que presenta funcions especials a Barcelona a preu reduït per adolescents, de les quals destaquem "Romeu i Julieta", de La Brutal al Poliorama, i "Intempèrie", d'Aleix Aguilà i Jordi Pérez Solé al TNC.

 

 

RBLS és un projecte transversal i global que abraça diverses iniciatives, totes elles treballant per la comunió entre joves i arts escèniques, tal com exposa Carme Tierz. A banda de l'exhibició d'espectacles, el festival ofereix jornades professionals adreçades a artistes, agents educatius i altres professionals del sector cultural, per avançar en la normalització del teatre per a joves, sota el nom de RBLS Pro. Els tallers escènics gratuïts per a adolescents ja són un recurrent des de la primera edició, contribuint en una activitat participativa que els aporta eines per millorar l'expressió, el treball en equip, la creativitat i la integració. Però, el RBLS Aposta, s'alça com a la iniciativa més atractiva per a joves creadors, impulsant una fira de teatre que posa en contacte companyies i responsables de programació de teatres, fires i festivals.

 

El RBLS Festival Teatre Jove fa sis anys que construeix xarxa escènica jove, cedint l'altaveu a les noves generacions, brindant eines per la seva immersió en la indústria i preparant el terreny pels que seran el futur del nostre teatre.

 

per  Aida Carrasco