COMPARTEIX



Assistir al Festival de Cinema de Sitges és, en termes de preparació física i mental, com assistir a qualsevol festival, però "pitjor". M'explico: a l'habitual estrès d'horaris, espais i hores acumulades de son de tot bon festival, aquí s'hi ha de sumar que un s'ha d'enfrontar, en el millor dels casos, a monstres de tota mena, psicòpates, morts més vius que molts vius i fantasmes amb molt mala llet. Diguem-ne que no és un plàcid passeig per a cors sensibles ni ànimes poc curtides.

Tot i que, no ho oblidem, aquí també hi ha espai per a comèdies, històries d'amor, directors clàssics i nous llenguatges visuals que completen una àmplia, eclèctica i prestigiosa programació en la que és fàcil perdre's. 

Per això he volgut recomanar-vos alguns dels títols destacats que podreu veure a Sitges del 3 al 12 d'octubre, agrupats per temàtiques o gèneres. Aquí teniu el meu intent de filtrar un programa, com sempre, fascinant. Feu-ne un ús responsable i recordeu: malgrat el títol d'aquest article, seguir-ne els passos no garanteix la vostra supervivència! 

Per morir-se de por
Cada edició de Sitges inclou uns quants títols d'aquells que et disparen l'adrenalina, generen imatges inesborrables en la teva ment i et treuen el son fins a l'edició següent. Masoquistes del món, preneu nota: la cita s'inaugurarà amb l'esperada “Rec 4” de Jaume Balagueró, conclusió de la saga de terror més taquillera del cinema espanyol. 

La seguiran monuments a l'insomni com “The Babadook“, terror psicològic d'alt voltatge sobre un espectre que amenaça un nen i la seva mare; l'esfereïdora “Oculus“, que promet no deixar-nos tornar a mirar al mirall de la mateixa manera; “Aux Yeux des Vivants“, la millor prova del bon estat de forma del terror francès; “The Canal“, que segueix les passes de la pertorbadora “Sinister”; i “The Curse of Downers Grove“, coescrita pel novel·lista Brett Easton Ellis (“American Psycho”). 

Menys terrorífica però igualment tensa, destaca “Tusk“, descrita como un creuament entre “Misery” i “La piel que habito”, i que suposa el retorn del renascut Kevin Smith, que a Sitges 2011 es va endur el Premi a la Millor Pel·lícula per “Red State”



Ah, i recordeu la inquietant nina de porcellana del pròleg d'“Expediente Warren”? Doncs ja té pel·lícula pròpia: “Annabelle“. Al seu costat, el pallasso de “Poltergeist” i el “Muñeco diabólico” semblen més bons que els Teletubbies. Un consell: abans de veure cap d'aquests títols, feu una visita al vostre cardiòleg. 

Per esmolar els ullals
Menció a banda mereix el subgènere de vampirs, amb exemples tan inspirats i frescos en aquesta edició com “A Girls Walks Home Alone At Night“, interessant interpretació del mite del vampir que ha triomfat a Cannes; i el divertit fals documental “What We Do in the Shadows“.

Para enriure-se'n d'allò que mai vas pensar que et faria riure
T'imagines que un jutge ordena el teu arrest domiciliari i que a la casa on has de romandre hi ha fantasmes amb ganes de tot menys de fer-te passar una bona estona? Terror més comedia es complementen a la perfecció a “Housebound“; també a “Dead Snow 2“, o com fer front a una plaga de zombis nazis (no, no és la nova de Tarantino). 

Tanmateix, destaquen comèdies negres com “The Double", amb Jesse Eisenberg ("La red social"), i l'aplaudida a Sundance “The Voices", de la directora iraniana Marjane Satrapi ("Persépolis"); així com la sessió de clausura amb “Burying the Ex“, del mític Joe Dante, de qui també es projectarà “Gremlins”.

Experimentació, cinema asiàtic i collita estatal
Aquesta serà l'edició, també, de la pel·lícula amb el primer nu integral d'Scarlett Johansson, "Under the Skin", un film experimental i molt interessant que no hauria de quedar eclipsat per aquesta petita gran anècdota; “Goodnight Mommy“, molt ben acollida a Venècia; i la vencedora en l'últim Toronto Film Festival “Spring“, història d'amor sobrenatural descrita com una versió fantasmagòrica d'“Antes de amanecer”.

El millor cinema oriental arribarà de la mà, entre d'altres, de Kim Ki-duk (“One on One”) i del prolífic Takashi Miike, que presenta, com ja és habitual, no una sinó dues pel·lícules. I entre la representació més propera, “La distancia“, de Sergio Caballero; “Musarañas“, produïda per Álex de la Iglesia; la catalana “L’altra frontera“, d'André Cruz Shirawa, i “Magical Girl“, del director de culte Carlos Vermut (“Diamond Flash”).

Grans estrenes i presències
Sitges 2014 es completa, entre altres seccions, estrenes i retrospectives, amb els últims títols d'autors consagrats com David Cronenberg, que presenta “Maps to the Stars“, sàtira de la indústria cinematogràfica amb Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack i Robert Pattinson; i Jean-Luc Godard, mestre de la nouvelle vague, que torna amb bon pols a “Adieu au langage“, sofisticat treball en 3D. 

Pel que fa a la catifa vermella, dos noms propis recolliran el Gran Premi Honorífic per la seva trajectòria: Roland Emmerich, que posseeix el dubtós honor d'haver destruït més vegades el planeta Terra amb pelis com “Independence Day”, “Godzilla” o “El día de mañana”; i Antonio Banderas, que presentarà “Autòmata”. 



I fins aquí les meves recomanacions! Espero veure-us per Sitges entre pel·lícula i pel·lícula, i, com acostumo a dir... que passeu una molt bona mala estona! 

Més informació i horaris: www.sitgesfilmfestival.com 

Avantatges TR3SC: 
20% de descompte en la majoria de sessions: + info 
Un 50% de descompte en les següents sessions: The Double
, Mad Sad Bad 3D, Thermae Romae II, Wake in Fright, The Darkside i Redentor
Invitacions per la sessió inaugural: + info

David Sabaté és Periodista i Social Media Manager del Club TR3SC
@dsabate


per  TRESC